تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۱۳۰۷ و ۱۳۱۴ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را بررسی الگوی گوه یا کنج (Wedge) و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.
همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این الگو یک الگوی افزایشی است که بعد از یک روند صعودی شکل گرفته است و خط روند بالایی الگوی گوه یا کنج اشاره به هدف های ۱۳۰۷ و ۱۳۱۴ دارد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۱۳۲۴ به ۱۲۸۰ قرار دارند.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطوح حمایت ۱۲۹۷ و ۱۲۹۰ خواهد بود و در چارت روزانه نیز الگوی گوه یا کنج بیشتر شبیه به یک الگوی (IV) است که چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۱۸۰ (پایین ترین سطح ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸) می باشد. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا در حال افزایش به سوی سطح ۱۳۰۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف افزایشی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

با توجه به تضعیف شاخص ها در بازارهای بورس بین الملل به دلیل نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی و همچنین تنش های تجاری میان آمریکا و اروپا، قیمت جهانی اونس طلا همچنان در نزدیکی بالاترین ترین رقم ۲ هفته اخیر که دیروز به ثبت رسیده بود قرار گرفته است.

در واقع پس از آنکه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از وضع تعرفه علیه کالاهای اروپایی خبر داد و در پی نگرانی بازار در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی شاهد قرار گرفتن قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطح ۱۳۰۰ هستیم.

صندوق بین المللی پول (IMF) نیز به خاطر چشم انداز ضعیف در اکثر اقتصادهای پیشرفته و تعرفه تجاری برای چهارمین بار متوالی در طی نه ماهه گذشته برآورد خود را از رشد اقتصاد جهانی کاهش داد و پیش بینی نرخ رشد خود را برای سال جاری از %۳٫۵ به %۳٫۳ پایین آورد که کمترین میزان از زمان بحران مالی جهانی به این سو است. ترامپ تهدید کرد که علیه ۱۱ میلیارد دلار کالاهای اروپایی تعرفه وضع خواهد کرد که این خبر باعث تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت اولیه ۱۲۹۷ شده است.

همچنین باید توجه داشت آمارهای بانک مرکزی چین گویای آن است که بزرگترین مصرف کننده طلای جهان تا پایان ماه مارس ذخایر طلای خود را با ۰٫۶ درصد افزایش به ۶۰٫۶۲ میلیون اونس رسانده است و همچنین بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول، ترکیه نیز میزان ذخایر طلای خود را در ماه مارس افزایش داده است که همگی این عوامل موجب تثبیت قیمت بالای سطح حمایت ۱۲۸۰ در طی این چند هفته اخیر شده است.

امشب بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا